بوي ماهي

تبليغ در سايتها و تبليغ در فيلمها و تبليغ صنايع و پيامهاي بازرگاني

بوي ماهي

 

11 روش صحيح پخت غذاها

 

    مجموعه: نكات مهم آشپزي  

روش صحيح طبخ و روشهاي صحيح پخت غذا در مقاله آورده شده است

 

 

كارگيري روش‌هاي صحيح طبخ نقش موثري در ارتقاي سلامت ما دارد. يازده روش صحيح پخت غذا در ادامه مي‌آيد :

 

1 - براي روش صحيح پخت غذا تا حد امكان غذا را بخارپز، كبابي، تنوري، گريل يا آب پز نماييد.

2 - هرچه مواد غذايي به ذرات كوچك‌تر تقسيم شوند، امكان از دست دادن مواد مغذي بيشتر مي‌شود.

 

3 - در روش صحيح پخت غذا هرچه مدت زمان طبخ غذا و دماي آن بالاتر باشد، ارزش غذايي بيشتر كاهش مي‌يابد.

4 - هر چه از ظروفي كه سطح كوچكتري دارند، استفاده كنيم، توليد مواد سمي در غذا كمتر مي‌شود.

 

5 - غذاهاي اسيدي و نمكي، گوجه فرنگي و مركبات را در ظروف آلومينيومي پخت نكنيد.

6 - براي روش صحيح پخت غذا اگر مجبور به سرخ كردن غذا هستيد، به جاي روغن اضافه از ظروف نچسب استفاده كنيد.

7 - هنگامي كه غذا تهيه مي‌كنيد چربي غذا به صورت مايع وارد غذا مي‌شود، غذاي تهيه شده را در يخچال قرار دهيد، پيش از گرم كردن مجدد، چربي منجمد شده بر روي غذا را مي‌توان به راحتي جدا كرد. ( اين روش را مي‌توان براي غذاهاي كنسرو شده نيز به كار برد. قبل از باز كردن قوطي كنسرو آن را سرد كنيد و چربي‌هاي منجمد شده آن را جدا كنيد)

 

8 - سبزي‌ها را به جاي اينكه در روغن و كره تفت دهيد، در يك مايع تفت دهيد يا به آرامي هم بزنيد. مايع مناسب براي اين منظور آب گوشت رقيق مرغ چربي گرفته يا آب گوشت گاو بدون چربي است.

 

9 - هنگام سرخ كردن، كباب كردن و يا پختن گوشت، آن را روي يك توري قرار دهيد تا چربي اضافه آن خارج شود.

 

10 - هنگامي كه آب گوشت تهيه مي‌كنيد، قطعات كوچك يخ داخل ظرف بريزيد، چربي به قطعات يخ مي‌چسبد و شما مي‌توانيد به راحتي آنها را خارج كنيد در نتيجه، آبگوشتي خوش طعم و كم چرب خواهيد داشت.

 

11 - به منظور قوام و غلظت آب گوشت، سس‌ها و سوپ‌ها، به جاي استفاده از خامه از پوره سبزي‌ها استفاده كنيد. براي تهيه پوره سبزي‌ها، سبزي پخته شده را در مخلوط كن قرار دهيد.

 روش تشخيص ميگو سالم‌ و فاسد

 

beytoote.com  مجموعه: نكات مهم آشپزي

چون ميگو نسبت به فساد حساس است در صورت وجود آلودگي زياد در مدت كوتاه فاسد خواهد شد. در روش تشخيص مقايسه‌اي ميگوي سالم و فاسد موارد زير از اهميت برخوردار است.

 

فساد ميگو

 

ميگوها معمولا در دريا توسط تورهاي ترال Trawl از كف دريا و در زمان طولاني صيد مي‌شود، طولاني بودن زمان توركشي موجب خواهد شد كه رسوبات همراه تور به سطح آب كشيده شوند و ميگوها آلودگي زيادي داشته باشند كه در اين صورت اگر ميگو در شرايطي قرار گيرد كه محيط براي رشد و تكثير ميكرو‌ارگانيسم فراهم باشد.ميكروارگانيسم ها سريعا تكثير مي‌يابند و در چنين حالتي چون ميگو نسبت به فساد حساس است در صورت وجود آلودگي زياد در مدت كوتاه فاسد خواهد شد. در روش تشخيص مقايسه‌اي ميگوي سالم و فاسد موارد زير از اهميت برخوردار است.

*بو

 

 

 

در ميگوي سالم بوي مخصوص ميگو استشمام مي‌شود در حالي كه در ميگوي فاسد بوي ضخم با بوي شديد آمونياك و سولفيد هيدروژن استشمام مي‌شود.

 

*رنگ

 

رنگ ميگوي سالم بر حسب گونه ميگو فرق مي‌كند. در ميگوي پرورشي كه از گونه سفيد هندي است، رنگ پوسته سبز زيتوني است. در گونه موزي كه گونه غالب ميگوي درياي خليج‌فارس است رنگ پوست صورتي روشن است. در ميگوي سر تيز، رنگ سفيد و در ميگوي سبز تيره رنگ است. در ميگوي فاسد، پوسته رنگ طبيعي خود را از دست داده و اكثرا به رنگ سفيد و گاهي اوقات كدر مي‌شود.

 

 استحكام پوسته در ناحيه سرو بدن

 

 

در ميگوي سالم پوست سفت و سخت و سر محكم به بدن چسبيده و رنگ آن نيز تغيير نكرده است. بافت گوشت، حالت طبيعي داشته و پوسته و گوشت در هنگام طبخ به رنگ نارنجي متمايل به قرمز در مي‌آيد.در ميگوي فاسد در ناحيه سر تغيير رنگ ايجاد شده و سر در حال جدا شدن از بدن است. پوسته روي بدن نرم مي‌شود و به راحتي از گوشت جدا مي‌شود. پيدايش رنگ نارنجي متمايل به قرمز بستگي به درجه فساد ميگو دارد يعني هر اندازه كه ميگو بيشتر فاسد شده باشد مقدار پيدايش رنگ قرمز كاهش مي‌يابد.

 

 

ارزش غذايي ميگو

گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهي و ميگو جزو غذاهاي با پروتئين بالا محسوب مي‌شوند كه معمولا نياز پروتئيني بدن بايد توسط آنها تأمين شود. همچنين ميزان كلسترول در ۱۰۰گرم ميگو حدود دوسوم ميزان كلسترول در يك تخم‌مرغ ۵۰گرمي است. يعني در وزن مساوي، ميزان كلسترول ميگو يك سوم كلسترول تخم‌مرغ است، با اين تفاوت كه در ميگو، ميزان اسيد چرب اشباع كه براي سلامتي مضر است صفر مي‌باشد كه مي‌تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند. بر اساس تحقيقاتي كه در دانشگاه راكفلر آمريكا صورت گرفته و به تائيد انجمن متخصصان قلب آمريكا رسيده و در مجله نظام پزشكي ايران نيز به ثبت رسيده است، كلسترول موجود در ميگو باعث افزايش كلسترول خون نمي شود و اصولا آنچه كه علت اصلي افزايش كلسترول خون است، اسيدهاي چرب اشباع به شمار مي‌روند. ميگو مقدار قابل توجهي املاح ضروري به خصوص فسفر و آهن دارد كه به ويژه براي كودكان در حال رشد و زنان باردار بسيار مفيد است. نكته قابل توجه ديگر اينكه در غذاهاي دريايي به دليل كمتر بودن بافت پيوندي به نسبت ساير غذاهاي گوشتي، گوشت آنها نرم‌تر بوده و اين واقعيت به خصوص پس از پخت مشخص مي‌شود.

 به همين دليل غذاهاي دريايي و از جمله ميگو براي افراد مسن كه به دليل وضعيت دهان و دندان كمتر قادر به جويدن و هضم غذا هستند بسيار مفيد است. در ارتباط با اندازه ميگو توضيح اينكه بر خلاف تصور عامه ميگوهاي درشت يا به اصطلاح شاه ميگو به دليل مسن بودن ميگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان ديگر پير شدن آنها در مقايسه با ميگوهاي كوچكتر، خوشمزه نيست و در ميگو نيز مانند ساير جانوران مثل مرغ، گاو و گوسفند نوع كوچك‌تر آن خوشمزه‌تر است، دليل اصلي تفاوت قيمت در ميگوهاي ريز و درشت درصد ضايعات آن است.

با ماهي هاي لذيذ اما بدبو چه كنيم؟

خيلي از بانوان خانه‌دار از طبخ ماهي به خاطر بويي كه در آشپزخانه راه مي‌اندازد، طفره مي‌روند، ولي بايد گفت از بين بردن بوي ماهي كار زياد سختي نيست.

 

 

براي از بين بردن بوي ماهي از ظرف‌ها، كافي است از آب سرد استفاده كنيد و كمي پودر خردل داخل ظرف بريزيد.

 

 

براي از بين بردن بوي ماهي از دست‌ها، آنها را با سركه مالش دهيد و با آب سرد و صابون بشوييد. سركه نيز بوي بد ماهي ظروف را از بين مي‌برد. اگر كمي سركه داخل ظرفي بجوشانيد، بوي آن بوي ماهي را خنثي مي‌كند.

 

براي از بين بردن بوي ماهي در فضا، يك كاسه سركه سفيد را چند ساعت در محيط قرار دهيد.

 

سايت تبليغاتي رايگان بقيمت www.bgheimat.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.